Σάββατο, Μαΐου 13, 2006

Κουίζ

«Μετά την ένσαρκον οικονομίαν του Χριστού ως τριακοσίους χρόνους, ήτον τις βασιλεύς Μαξιμιανός ονόματι, το δε επίθετον Ερκούλιος, ο οποίος ήτον γαμβρός του βασιλέως Διοκλητιανού εις την θυγατέρα του. Λοιπόν, τοσούτον ήτον άτυχος και κακός άνθρωπος, ότι δεν ήθελεν ουδεποσώς να ακούση το όνομα του Χριστού. Αμή όπου και αν ήτον Χριστιανός, εσπούδαζεν να τον θανατώση. Πολλοί γουν από τους χριστιανούς υπήγαιναν και εμαρτυρούσαν δια την αγάπην του Χριστού. Ένας απ’ εκείνους ήτον και ο Άγιος Δημήτριος, ο σήμερον επαινούμενος. Ο οποίος ήτον μεν από την μεγαλόπολιν Θεσσαλονίκην κατά τα πάτρια, είχε δε και γονείς επισήμους άρχοντας και πρώτους των Μακεδόνων, πλην τόσον δεν ήτον τιμημένος και ένδοξος από το γένος του μόνον, όσον από την αρετήν του και την ευπρέπειαν της ψυχής. Διότι τόσον ενίκα τους ευγενείς και φρονίμους του καιρού εκείνου εις την κατάστασιν της ψυχικής ευγενείας του, όσον ήτον και ευμορφότερος παρά πάντας τους συνομηλίκους του.»

Άσκηση για όσους ασχολούνται με θέματα της ελληνικής γλώσσας και της ιστορίας της: Πώς θα χαρακτηρίζατε τη γλωσσική μορφή του παραπάνω αποσπάσματος;

Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε καθιερωμένους ή μη όρους, αλλά ο γενικότατος «λόγια γλώσσα» θα θεωρηθεί υπεκφυγή. ;)

11 σχόλια:

cyrusgeo είπε...

Τι είναι; Κήρυγμα επαρχιακού μητροπολίτη του 19ου αιώνα;

hominid είπε...

Από μία συλλογή κηρυγμάτων κάποιου μητροπολίτη είναι πράγματι το απόσπασμα, αλλά όχι του 19ου αιώνα. Το 1528 κυκλοφόρησε ο "Θησαυρός" του Δαμασκηνού Στουδίτη και, από γλωσσικής πλευράς, αυτό είναι που κάνει το βιβλίο -πολύ- ενδιαφέρον.

τέττιξ είπε...

Θα'λεγα ότι είναι πιο στρωτός (δημωδέστερος) ίσως κι από τον Μηνιάτη.

hominid είπε...

Υπάρχουν και "δημωδέστερα" κείμενα από εκείνη την περίοδο. Αλλά του Δαμασκηνού, του Μηνιάτη και κάποιων άλλων είναι γραμμένα σε μία μορφή που σήμερα θα τη λέγαμε απλουστευτικά -ελλείψει ακριβέστερης ορολογίας- "απλή καθαρεύουσα" ή κάτι τέτοιο. Δηλαδή, για παράδειγμα, το "είχε γονείς επισήμους άρχοντας και πρώτους των Μακεδόνων, πλην τόσον δεν ήτον τιμημένος και ένδοξος από το γένος του μόνον, όσον από την αρετήν του και την ευπρέπειαν της ψυχής" δεν θα μπορούσε άνετα να το είχε γράψει μετά από 300 χρόνια και ο Κοραής; Στο γλωσσικό ιδίωμα που υποτίθεται ότι αυτός ο ίδιος δημιούργησε;

τέττιξ είπε...

Είπα τον Μηνιάτη, επειδή είναι ενάμισι-δυο αιώνες ύστερα από αυτό που αναφέρεις. Ο Κοραής νομίζω ότι όντως "κατασκεύασε" κάποιους τύπους, δηλαδή μια γλωσσική μορφή. Η γλώσσα του Κοραή και του κειμένου που παρέθεσες όντως κινούνται στο ίδιο (σχετικά χαμηλό) επίπεδο/βαθμό αρχαϊσμού, αλλά μάλλον δεν είναι το ίδιο "γλωσσικό ιδίωμα". Με κάθε επιφύλαξη, το θέμα δεν το ξέρω καλά. Πάντως, γενικά, αυτή ήταν νομίζω η γλώσσα της μεταβυζαντινής ρητορικής και την "ηπιότητά" της την δικαιολογούν ακριβώς οι επικοινωνιακές σκοπιμότητές της. Το γιατί μετά ο Κοραής τους φαινόταν διάολος δεν το ξέρω. Μάλλον δεν οφείλεται τόσο στις γλωσσικές απόψεις του, αλλά άλλες.

hominid είπε...

Ο Κοραής νομίζω ότι όντως "κατασκεύασε" κάποιους τύπους, δηλαδή μια γλωσσική μορφή.

Eίχε προτείνει και εφάρμοζε στα κείμενά του κάποια πράγματα, όπως την αντικατάσταση του «θα»-μέλλοντα με το «θέλω + απαρέμφατο» (π.χ. «θέλω ιδείν») ή τη «διόρθωση» λέξεων της δημώδους (π.χ. «οψαράς» αντί «ψαράς»). Κάτι τέτοια, όμως, αμιγώς «κοραϊκά» δεν πέρασαν τελικά στην καθαρεύουσα.

Πάντως, γενικά, αυτή ήταν νομίζω η γλώσσα της μεταβυζαντινής ρητορικής και την "ηπιότητά" της την δικαιολογούν ακριβώς οι επικοινωνιακές σκοπιμότητές της.

Συμφωνώ. Είναι λογικό τέτοιες «ήπιες» μορφές αρχαϊσμού να καλλιεργήθηκαν σε χώρους, όπως ο εκκλησιαστικός, στους οποίους αρχαΐζουσα παράδοση και κατανοητότητα έπρεπε να συνδυάζονται. Και θεωρώ πολύ πιθανό, ιερείς ήδη της υστεροβυζαντινής περιόδου να κήρυτταν σε γλώσσα παρόμοια με αυτήν του αποσπάσματος που παρέθεσα.

Μάλλον θα αναφερθώ αναλυτικότερα σε άλλο σημείωμα (με την απαραίτητη διευκρίνιση, πάντως, ότι ούτε εγώ μιλάω με βεβαιότητα γι’ αυτά τα θέματα- την κουβέντα απλώς προσπαθώ να ανοίξω, με κάποιες σκέψεις και ερωτήματα).

hominid είπε...

Κάτι που παρέλειψα: Το περίφημο μεγαλόπολις το προσέξατε; Σε κείμενο του 1528;

Rodia είπε...

Μήπως είναι (ελαφρώς εξευγενισμένη) η καθομιλουμένη της εποχής εκείνης;
(κοτσάνα πετάω, αλλά κάτι θέλω να γράψω εδώ πέρα εκτός από "μπράβο", "ωραία", "καλημέρα", κλπ)

:-)

hominid είπε...

Ροδιά, με ένα μήνα καθυστέρηση, σε ευχαριστώ για το σχόλιο. ;)

Το ελαφρώς εξευγενισμένη καθομιλουμένη, που λες, δεν μου φαίνεται καθόλου κοτσάνα: "ελαφρύς εξαρχαϊσμός" = "ελαφρύς εξευγενισμός". Κάπως έτσι το αντιλαμβάνονταν τότε. Σε επόμενα σημείωματα, θα προσπαθήσω να το αναπτύξω λίγο περισσότερο.

珊珊李 είπε...

情趣用品,情趣,色情漫畫,情色網,情色a片,情色遊戲,85cc成人片,嘟嘟成人網,成人網站,18成人,成人影片,成人交友網,成人貼圖,成人圖片區,成人圖片,成人文章,成人小說,成人光碟,微風成人區,免費成人影片,成人漫畫,成人文學,成人遊戲,成人電影,成人論壇,成人,做愛,aio,情色小說,ut聊天室,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,尋夢園聊天室,080視訊聊天室,免費視訊聊天,哈啦聊天室,視訊聊天,080聊天室,080苗栗人聊天室,6k聊天室,視訊聊天室,成人聊天室,中部人聊天室,免費視訊,視訊交友,視訊美女,視訊做愛,正妹牆,美女交友,玩美女人,美女,美女寫真,美女遊戲,hi5,hilive,hi5 tv,a383,微風論壇,微風,伊莉,伊莉討論區,伊莉論壇,sogo論壇,台灣論壇,plus論壇,plus,痴漢論壇,維克斯論壇,情色論壇,性愛,性感影片,校園正妹牆,正妹,AV,AV女優,SEX,走光,a片,a片免費看,A漫

anywhere_Smile είπε...

If the links to not links london lead to the maximum increase in traffic discount links of london then what value would the links truly links of london silver possess. They would end up being little more than window dressing at worst and minimally impactful links of london sale at best. That is not what a new online business links london jewellery looking for a spike in revenues would wish to links london bracelet yield.Also, when you are running a new business, your london links charms time will limited as there will be scores of other responsibilities links of london watches sale competing for your time. That means you won't be able to discount links of london rings do what is necessary to individually place your own links on cheap links of london necklaces the internet. Rather than do so, you could buy links and delegate the work to others.